Historie

Thingvellir foto AE.JPG
Vegabréf eller pass - innledning
Når det skjer grunnleggende endringer i folks liv over tid vil det endre kulturen. Det dreier seg om makt, om drivkrefter i utvikling. Mennesket var lenge underordnet naturen, som drev utviklingen av menneskets handlinger. Etter hvert fikk mennesket et overtak og klarte å temme naturkrefter.

Ræða á Lögbergi mynd AE.JPG
Vegabréf eller pass - Del 1
Norge ble samlet til ett rike i 872.  Island startet med blanke ark i 874. Kan det være at forskjellen mellom Norge og Island ligger allerede der? Kan det være grunnen til at islendingene utviklet en egen type samfunn - þjóðveldi. Kan dette være en viktig årsak til at islendingene har klart å bevare og utvikle språket sitt helt inn dataalderen. 

Skinnhandrit.jpg
Vegabréf eller pass - del 2
I renessansens Italia startet den lærde eliten å se på fortiden via gamle tekster, tekster som fortalte om tidligere tider. I Skandinavia hadde man ikke noen tilsvarende tekster som de romerske. Hele denne litterære arven har sitt opphav på Island.

1851 þjóðfundur vér mótmælum (1).jpeg
Vegabréf eller pass - Del 3
Denne historien forteller oss at ettersom kongedømmet fikk større makt på Island økte undertrykkelsen på alle områder. Island ble i praksis en dansk koloni.

Historien om den siste tønna

Den siste sildetønna - på museet del a283kb .jpg
Den siste tønna - fra Dale til Sigló
Det begynner i slutten av året 1986. Fraktskipet Suðurland laster tønner i Dale i Dalsfjord.En tønna som ikke hadde blitt godt nok sikret ramlet av skipet. Det er den tønna historien om den siste tønna handler om.

Den siste sildetonna - pa museet del a .jpg
Síðasta síldartunnan - frá Dale til Sigló
Saga síðustu tunnunnar byrjar í árslok 1986. Flutningaskipið Suðurland lestar síldartunnur í Dale Í Dalsfirði á vesturströnd Noregs. Það eru margar tunnur sem eiga að fara um borð og til Íslands. Tunnum er staflað hátt og lágt.

Den siste tonna .jpeg
Tunnusmíðar í Sunnfjord
Það er löng hefð fyrir tunnusmíði í Sunnfjord. Bændur smíðuðu tunnur heima á bæjunum þangað til tunnuverksmiðjur tóku við þeirri starfsemi.

Den siste tonna .jpeg
Tønner i Sunnfjord
Ute langs kysten er det en lang tradisjon for fiske og ikke minst etter sild. Dale Tønnefabrikk A/S starta opp i 1915, plassert i Dale innerst i Dalsfjorden.

Sudurland 11 - del  b.jpg
M/S Suðurland - forliste på julenatt 1986
Det var høy sjø men ikke verre enn det at de skulle spise sammen julemiddagen. Plutselig fikk skipet et voldsomt slag som førte til at det begynte å få slagside. Det gikk fort og det ble ikke tid til å få på seg andre klær.

Den siste tonna .jpeg
Flutningaskipið Suðurland fórst á jólanótt
Suðurland var íslenskt flutningaskip í eigu Nesskipa. Um mánaðamótin nóvember og desember 1986 var Suðurland fulllestað nýjum síldartunnum frá Dale Tunnuverksmiðju í Dalsfirði í Noregi. Tunnurnar áttu að fara til Íslands þar sem síldveiðar og síldarsöltun var í fullum gangi. 1086 var metár í söltun suðurlandssíldar. Alls var saltað í meira en 278 þúsund tunnur. Einhver hluti tunnanna kom frá Dale Tunnuverksmiðjunni í Dale. 

Sildartunnur.jpeg
En kort historie om en tønne
Dette er den korte historien om en tønne som ramlet av skipet på vei ut Dalsfjorden i Sunnfjord. Skipet var på vei til Island. Tønna ble plukket opp av en hedersmann som har tatt godt vare på den og skal nå levere den til sildemuseet i Siglufjörður på Island.

Síld 123.jpeg
Stutt saga um tunnu
Stutt frásögn af tunnunni frá Dale Tønnefabrikk sem afhent verður á Síldasrminjasafninu á Siglufirði 31. maí n.k.